Na ocet
18. 1. 2001
Donald Churchill
Na ocet
Jane Zuzana Bydžovská
Mike Miroslav Etzler
hra o dvou dějstvích
přeložila Marta Skarlandtová
režie a výprava Michal Dočekal
kostýmy Zuzana Krejzková
hudba a zvukové efekty Zdeněk Zdeněk
zpěv Pavla Milcová a Peter Binder
světla a zvuk Tomáš Dvořan, Michal Brodec, David Zelinka
květiny dodává Metamorphosis
Autorská práva zastupuje Divadelní a literární agentura Dilia
česká premiéra v Divadle Ungelt 18. ledna 2001
"Uvedením hry Donalda Churchilla Na ocet pokračuje Divadlo Ungelt v hledání vlastní poetiky. Nabízí divákům komorní příběh o rodícím se vztahu dvou nevšedních lidí, kvalitní dialogy a poutavé jevištní situace. Ajsou v něm samozřejmě velké herecké příležitosti. Protože především o herce v Ungeltu tradičně jde... Jsem rád, že se mi podařilo přilákat k nám další výrazné herecké osobnosti - Zuzanu Bydžovskou a Miroslava Etzlera. A těší mne, že nabídku zarežírovat si v malém soukromém divadle přijal i současný šéf činohry Národního divadla v Praze Michal Dočekal." Milan Hein, umělecký ředitel Divadla Ungelt | |
| Pane Dočekale, váhal jste, když jste dostal nabídku režírovat v Divadle Ungelt? Ne. Ta nabídka přišla vhod, protože jsem měl chuť i čas. A hlavně se mi moc líbilo obsazení, s kterým za mnou přišel Milan Hein současně s textem hry. Pro takovéto komorní divadlo je to ideální text a Zuzana Bydžovská s Miroslavem Etzlerem ideální představitelé. Jak se v Ungeltu cítíte? Moc dobře. Připomíná mi Rubín, kde jsem v nějakých šestnácti, sedmnácti začínal jako kulisák. Ty sklepní prostory mají obdobné kouzlo a vůni. Takže díky zkušenostem z obdobného prostoru se vám v Ungeltu režíruje velmi jednoduše... Jasně. Jen tu musím uhlídat, aby se herci na tak malém prostoru nesrazili... Ne - vážně. Je to tady malé - herci musí pracovat střídmějšími výrazovými prostředky, ale o to pravdivějšími. Protože do první řady se dá dosáhnout a do poslední řady vlastně Jiří Schmitzer dosáhne taky. Chtěl byste se do tohoto divadla ještě někdy vrátit? Určitě. Pro režiséra je toto komorní prostředí se dvěma herci přímo lahůdková práce. Tak proč si nepochutnat znovu. Michal Dočekal, režie |
Donald Chrchill (1930 - 1991) byl velmi úspěšným a plodným dramatikem. Psát ovšem začal až ve třiceti letech a to nejprve pro rozhlas a televizi. Do té doby působil např. jako elév v časopise Darthmouth Chronicle, kurýr v Two Cities Film či jako divadelní a filmový herec. Uznávaným a hraným autorem se stal především díky svým divadelním komediím. V čechách je velmi populární jeho komedie Natěrač (The Decorator). Ostatní hry jako např. Manžel herec (Performing Husband), Okrajové výhody (Fringe Benefits), Slabá chvilka (Moment of Weakness) či Manželský atest (Marriage Line) jsou u nás hrány málo nebo vůbec. Angličan Donald Churchill byl pověstný i tím, že si ve svých hrách často napsal výbornou hereckou příležitost pro sebe a ve finále své herecké působení "omezil" pouze na účinkování ve svých komediích. Hru Na ocet (The Left Owers) napsal Donald Churchill pro televizní inscenaci ITV, kde měla v roce 1978 svou premiéru. V Divadle Ungelt má hra Na ocet svou světovou jevištní premiéru. |
|